Nou ja, iedereen leert op een andere manier wat er voor hem of haar te leren valt, maar een van de dingen die ik heb gemerkt bij het trainen van mensen (in wat dan ook), is dat leren door ervaring veel beter beklijft dan leren door een lesboek, of een trainer die je vertelt wat je moet doen. Als je heb ervaren wat het effect is van een bepaalde manier van werken, dan begin je pas echt te begrijpen waarom iets werkt of niet werkt. Dat geldt voor mij als trainer en dus ook voor de cursisten.
Als je met je smartphone in belhouding (staand) filmt en je beelden altijd direct op Facebook zet, is er niets aan de hand. Maar wil je meer met je materiaal en ga je het monteren, of je vertoont je filmpje op een televisie, dan zie je ineens dat er iets misgaat. De telefoon (of een tablet) is zo smart om het beeld te kantelen als je het toestel kantelt, maar de tv kun je niet op zijn kant zetten…
Afijn, dat is dus de regel. Totdat je de uitzondering tegenkomt, die de regel omverwerpt. Zo kwam ik laatst in een groot winkelbedrijf een mooie display tegen, waar op een keurig geïntegreerd beeldscherm foto’s en een kort promotiefilmpje werden vertoond. Het ding was levensgroot, en… rechtopstaand. En wat schetst mijn verbazing: de foto’s vulden het hele beeldscherm maar het filmpje was horizontaal gemaakt. Het leek erop dat het ofwel in het oude tv-formaat 3:4 was gefilmd, of dat aan de zijkanten beeld was weggevallen. Maar het resultaat was in elk geval dat het filmpje maar een klein deel van het scherm in beslag nam. De rest was zwart. Een gemiste kans voor het bedrijf en jammer van de investering in zowel de presentatiezuil als het filmpje.
Om dit soort dingen allemaal slimmer aan te pakken, moet je niet alleen de regel kennen maar ook het waarom ervan. Dan kan je beginnen met experimenteren en op een creatieve manier de regels overboord gooien. En dan wordt het pas echt leuk!