Natuurlijk is het zinvol om je verhaal eerst in woorden te vertellen, om te onderzoeken wat de belangrijkste elementen ervan zijn, maar dan is het toch zaak om je voor te stellen wat voor beelden passen bij de kernbegrippen die je wilt verbeelden.
Dat is een proces waarbij je jezelf soms een beetje moet helpen.
In de coaching van documentairemakers die hun idee in een filmplan moesten verwoorden en vastliepen in de woordenbrij die het gevolg van hun gepieker was, riep ik steevast op een bepaald moment: doe je ogen dicht en droom je film! Laat de beelden aan je voorbijgaan zonder dat je er meteen woorden aan geeft, of een oordeel. En beschrijf wat je ziet voor mij. En dan was er altijd in elk geval één scène of beeldenreeks die de gekwelde maker glashelder voor zich zag en waarbij ik aan zijn of haar lippen hing. Van daaruit kun je verder en ontstaat er een verhaallijn en een vorm en stijl die daarbij past…
Verbeeldingskracht: denk in beelden en vertel je verhaal
Als je video wilt inzetten om je verhaal te vertellen (of het dan gaat om een corporate story, een levensverhaal, of een sollicitatievideo), moet je je aanwennen om te denken in beelden.